Ενημέρωση >>Εκπαιδευτικά νέα
07/10/2015
Οι προτεραιότητες στην εκπαίδευση

Τη δυνατότητα ενός αριθμού μόνιμων διορισμών μέσα στο 2016 μελετά η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, ώστε να καλυφθούν άμεσα όλα τα κενά στα σχολεία για φέτος, αλλά και για να μην επαναληφθούν τα ίδια προβλήματα τις επόμενες χρονιές.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε στη Βουλή ο κ. Φίλης, μέχρι τα μέσα του μήνα αναμένεται να έχει αποκατασταθεί η εκπαιδευτική διαδικασία σε όλα τα σχολεία, με έμφαση τα σχολεία ειδικής αγωγής. Σε επίπεδο σχεδιασμού στόχος του υπουργείου είναι κάθε χρόνο μέχρι τον Ιούνιο, ξεκινώντας από τον Ιούνιο του 2016, να έχουν, στο μεγαλύτερο βαθμό, οριστικοποιηθεί οι μεταθέσεις, οι αποσπάσεις και οι πίνακες προσλήψεων, ούτως ώστε όλα τα σχολεία να λειτουργούν από την πρώτη μέρα χωρίς τα κενά των τελευταίων χρόνων.

Για την ειδική αγωγή, που αφορά τουλάχιστον 150.000 παιδιά, προωθείται η καθιέρωση ενός σύγχρονου συστήματος ειδικής αγωγής και παροχής εκπαιδευτικής υποστήριξης για όλα τα παιδιά με ειδικές ανάγκες.

Στο σχεδιασμό περιλαμβάνεται η ίδρυση και λειτουργία ενός τουλάχιστον ειδικού σχολείου  ανά διεύθυνση εκπαίδευσης. Επίσης ο εκσυγχρονισμός των συναφών δομών υποστήριξης και των διαφοροποιημένων και εξατομικευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων ένταξης των παιδιών με προβλήματα σε κάθε σχολείο.

Στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, θα κριθεί μεσοπρόθεσμα το μέλλον της εκπαίδευσης της νέας γενιάς και της χώρας.

Ο κ. Φίλης τόνισε ότι είναι αναγκαία η αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της προσχολικής αγωγής.

«Η συνολική αναδιάρθρωση του σχολικού προγράμματος και των βιβλίων, με σκοπό το παιδί να χαίρεται, να μαθαίνει, να απολαμβάνει τον κόπο της μάθησης. Ήρθε η ώρα να μιλήσουμε ανοικτά για τον τεράστιο όγκο της διδακτέας ύλης, που οι μεν δάσκαλοι και καθηγητές αδυνατούν να διδάξουν, τα δε παιδιά αδυνατούν να αφομοιώσουν. Ήρθε η ώρα να μιλήσουμε για τις δυσκολίες της ύλης, για όλες τις ασυνέχειες, τα άλματα, για όλα τα παράλογα που αντιμετωπίζουν κάθε μέρα τα παιδιά, αλλά και οι γονείς, όταν κάθονται στο πλευρό τους για να τα διαβάσουν.

Σκοπός είναι :

  • Η αναβάθμιση του Λυκείου ως αυτόνομης εκπαιδευτικής βαθμίδας.
  • Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο θα εξετάσουμε τη θεσμοθέτηση νέων τρόπων αποτίμησης της γνώσης με μείωση του χρόνου των εξετάσεων στα Γυμνάσια προς όφελος του διδακτικού χρόνου.
  • Η αρμοδιότητα για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς περνά και πάλι από το υπουργείο Εργασίας στο υπουργείο Παιδείας.
  • Άμεσα, προωθούμε ένα νέο και πολυδιάστατο θεσμικό πλαίσιο αντισταθμιστικής εκπαίδευσης με στόχο την άμβλυνση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων. Αυτό σημαίνει ότι προχωρούμε στην επαναφορά, και μάλιστα ποιοτικά αναβαθμισμένης, της ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης, που είχαν ουσιαστικά καταργηθεί, καθώς και στην εφαρμογή  προγραμμάτων παράλληλης στήριξης των παιδιών με μαθησιακές και άλλες δυσκολίες.
  • Θα αναλάβουμε εκπαιδευτικές δράσεις, καθώς είναι ανάγκη για να αντιμετωπίσουμε τόσο το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού και της βίας, όσο και φαινόμενα διακρίσεων, προκαταλήψεων, ξενοφοβίας και ρατσισμού, στο προαύλιο και την αίθουσα.

Σε ότι αφορά την – εδώ και δεκαετίες- περιφρονημένη τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση, δεσμευόμαστε ότι άμεσα θα θέσουμε σε κοινωνική διαβούλευση ένα νέο στρατηγικό πλαίσιο πολιτικής, τροποποιώντας, όπου είναι αναγκαίο, το Ν. 4186/2013.

  • Θα θεσμοθετήσουμε 4ο σχολικό έτος στα ΕΠΑΛ, προαιρετικό και επιδοτούμενο, για όσες και όσους αποφοίτους επιθυμούν να αποκτήσουν εργασιακή εμπειρία.
  • Σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και τον ΟΑΕΔ, θεσμοθετούμε το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα ένα Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για τις μορφές μάθησης που βασίζονται στην εργασία.

Σε ό, τι αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι στοχεύσεις θα κινηθούν σε δύο άξονες:

  • Ο πρώτος είναι η αποκατάσταση του τραυματισμένου κύρους των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και δράσεις.
  • Ο δεύτερος άξονας είναι η ακαδημαϊκή και δημοκρατική επανεκκίνηση των Ιδρυμάτων. Οι ρυθμίσεις, ακόμα και οι πιο άμεσες, θα προϊδεάζουν για τις μελλοντικές μεγάλες αλλαγές και τομές.

Η ισχύουσα νομοθεσία για τα πανεπιστήμια, έχει προκαλέσει σοβαρά λειτουργικά προβλήματα, τα οποία άμεσα πρέπει να επιλυθούν.

Το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει ακυρώσει τρεις εκλογές πρυτάνεων και επίκεινται νέες εκλογές.

Τα συμβούλια των ιδρυμάτων, αυτοακυρώθηκαν, αποκόπηκαν από την πανεπιστημιακή κοινότητα και η μόνη αρμοδιότητα που ασκούν είναι εκείνη της επιλογής, δηλαδή του αποκλεισμού, υποψηφίων πρυτάνεων και κοσμητόρων. Με ΠΝΠ καταργούμε αυτή την αρμοδιότητα, που αντιβαίνει στα στοιχειώδη δημοκρατικά δικαιώματα των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας».