Ενημέρωση >>Εκπαιδευτικά νέα
28/12/2015
Άρχισε σήμερα ο Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία

Την πρώτη τους συνεδρίαση πραγματοποιούν σήμερα τα μέλη της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία σε αίθουσα του Υπουργείου.

Την έναρξη των εργασιών κήρυξε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης.

Αν και δεν υπάρχει συγκεκριμένη ατζέντα για την  πρώτη συνεδρίαση, το πλαίσιο στο οποίο θα κινηθούν τα μέλη της Επιτροπής θα στηρίζεται στα 12 θέματα που οριστικοποιήθηκαν από τη Βουλή:

1. Δημοκρατικές αξίες. (Βία, ρατσισμός, διαφορετικότητα, εκπαίδευση μειονοτήτων, αειφορία εκπαιδευτικών μονάδων, αυτοδιοίκητο διαφόρων βαθμίδων, κοινωνική μέριμνα, πρόσβαση σε πολιτισμικά δρώμενα).

2. Οικονομικά της εκπαίδευσης (τρόποι θεσμοθετημένης αύξησης του ποσοστού επιχορήγησης στην εκπαίδευση, διαφορετικά χρηματοδοτικά σχήματα, δυνατότητες μείωσης εξόδων, πράσινα σχολεία, αξιοποίηση περιουσίας, πολιτική προσλήψεων, οικολογικό αποτύπωμα των εκπαιδευτικών μονάδων).

3. Αξιολόγηση εκπαιδευτικών μονάδων και εκπαιδευτικού προσωπικού

4. Νέες τεχνολογίες, διδακτική πρακτική, ψηφιακός εγγραμματισμός

5. Ενιαίος χώρος ανωτάτης εκπαίδευσης και έρευνας. Εξωστρέφεια.

6. Λύκειο-Παραπαιδεία-Εισαγωγή στα ΑΕΙ. Μεταγραφές.

7. Είδη και δομή των διαφορετικών σχολικών μονάδων.

8. Διοίκηση Εκπαίδευσης.

9. Διασύνδεση των εκπαιδευτικών δομών με την παραγωγή, με την αγορά εργασίας.

10. Προοπτικές για νέους επιστήμονες. Συγκεκριμένα μέτρα.

11. Ρόλος Κοινωφελών Ιδρυμάτων και ΜΚΟ για την εκπαίδευση και έρευνα.

12. Συνεχής και δια βίου εκπαίδευση.

Εν όψει της επίσημης έναρξης του Εθνικού Διαλόγου, ο κ. Φίλης απηύθυνε το εξής μήνυμα: «Ο εθνικός και κοινωνικός διάλογος για την παιδεία είναι περισσότερο από ποτέ αναγκαίος σήμερα, όχι μόνο για να εξασφαλίσει τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση της κοινωνίας στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, αλλά και για να αφουγκραστεί τις ανάγκες της μέσα από τη δοκιμασία της στα χρόνια της κρίσης. Η ελληνική κοινωνία με την ιστορία, τις εμπειρίες και τις δυνατότητές της αξίζει μια καλύτερη παιδεία από αυτή που της παρέχεται. Αυτή την παιδεία πρέπει να διεκδικήσει με συναίσθηση των χρόνιων αγκυλώσεων που επιδείνωσε η κρίση και οι πολιτικές που κλήθηκαν για να την θεραπεύσουν και εντέλει την επιδείνωσαν, αλλά και με συλλογικό όραμα, αυτοπεποίθηση και τόλμη για τομές ισάξιες των μεγάλων μεταβολών της εποχής μας. Μέσα από τον διάλογο οφείλουμε να καταλήξουμε ένα σχέδιο το οποίο θα είναι πραγματοποιήσιμο, ανοιχτό στον πειραματισμό, που να δημιουργεί εμπιστοσύνη, ένα σχέδιο φιλολαϊκό. Εξίσου σημαντικό με το περιεχόμενο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης είναι η διαδικασία και η μέθοδος επίτευξης της. Το μεταρρυθμιστικό έργο δεν μπορεί να φέρει καρπούς με την εφαρμογή των κανόνων μόνο. Η επιτυχία των μεταρρυθμίσεων θα κριθεί από την κινητοποίηση των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων τους, και από τη δημιουργική συμμετοχή τους. Χρειάζονται βαθιές και σωστικές παρεμβάσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Τα προβλήματα είναι τόσο μεγάλα και σύνθετα, ώστε δεν αντιμετωπίζονται με εκ των προτέρων έτοιμες λύσεις. Ο εθνικός διάλογος για την παιδεία πρέπει να διερευνήσει και να καταγράψει τα προβλήματα, να διαμεσολαβήσει την εμπειρία μέσα από την επιστημονική γνώση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, και να υποβάλει μια έκθεση με τα πορίσματα του διαλόγου στην πολιτική ηγεσία τον προσεχή Απρίλιο. Η διαδικασία του διαλόγου έχει τρείς πυλώνες. Την Εθνική Επιτροπή Διαλόγου, την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, και το ΕΣΥΠ. Στη διαβούλευση επίσης θα συμμετέχει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Παράλληλα “άνοιξε” η πλατφόρμα του υπουργείου Παιδείας για τον Εθνικό Διάλογο και δέχεται προτάσεις τόσο από φορείς όσο και από μεμονωμένα πρόσωπα». Σημειώνεται, ότι η εν λόγω επιτροπή, στην οποία συμμετέχουν 36 εκπρόσωποι των τριών βαθμίδων της εκπαίδευσης, είναι η δεύτερη, μετά την επιτροπή διαλόγου της επιτροπής μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής, που αρχίζει τις διαδικασίες διαλόγου.