Ενημέρωση >>Εκπαιδευτικά νέα
02/01/2016
Φίλης: «Ο εθνικός διάλογος δεν θα επικεντρωθεί στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αλλά σε όλες τις βαθμίδες, από τα κάτω προς τα πάνω»

«Ο εθνικός διάλογος δεν θα επικεντρωθεί στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αλλά σε όλες τις βαθμίδες, από τα κάτω προς τα πάνω» δήλωσε ο Νίκος Φίλης στη συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ».

Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων χαρακτήρισε την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση έργο πνοής και προανήγγειλε μαζικούς διορισμούς μεταδιδακτορικών επιστημόνων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Αναφερόμενος στον Εθνικό διάλογο ο κ. Φίλης τόνισε: «Ο εθνικός και κοινωνικός διάλογος θα ξεκινήσει με την καταγραφή των μεγάλων εκπαιδευτικών προβλημάτων που, πρέπει να ομολογήσουμε, προϋπήρξαν της οικονομικής κρίσης αλλά επιδεινώθηκαν με αυτήν. Δεν πρόκειται λοιπόν για μια γραμμική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προβλημάτων. Ο διάλογος οφείλει να κοιτάζει μπροστά, να αξιοποιεί την ελληνική και διεθνή εμπειρία και να καταλήξει σύντομα σε μεταρρυθμίσεις, που η εφαρμογή τους, βήμα βήμα, δεν μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα σε έναν χρόνο ή ακόμα και μέσα σε μία τετραετία. Η δημοκρατική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είναι έργο πνοής. Για αυτό είναι αναγκαία η ευρύτερη κοινωνική και πολιτική συναίνεση.

Αυτήν τη φορά ο εθνικός διάλογος δεν θα επικεντρωθεί στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλά σε μείζονα ζητήματα που αφορούν όλες τις βαθμίδες, από τα κάτω προς τα πάνω. Ζητήματα όπως η 14χρονη Υποχρεωτική Εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένης της διετούς προσχολικής, η εκπαίδευση και ακολούθως η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, η αλλαγή στη δομή του δημοτικού, του γυμνασίου και του λυκείου, η δημοκρατική ρύθμιση των μεταπτυχιακών και η αναμόρφωση της διοίκησης της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης είναι αντικείμενα του διαλόγου, ώστε να καταρτιστεί ένα πρόγραμμα δημοκρατικής μεταρρύθμισης με έντονα τα οραματικά στοιχεία του συνεργατικού σχολείου που θα μορφώνει ολόπλευρα τη νέα γενιά. Προϋπόθεση για την επιτυχία του διαλόγου είναι η αδιαμεσολάβητη συμμετοχή των εκπαιδευτικών και η έμπρακτη έκφραση του κοινωνικού ενδιαφέροντος για τη δημόσια εκπαίδευση.

Σταθερή επιδίωξή μας είναι η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας με μαζικούς διορισμούς στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από φέτος, μέσω της αξιοποίησης μεταδιδακτορούχων στα μεταπτυχιακά και στο ανοικτό πανεπιστήμιο με τη βαθμιαία κατάργηση του αριθμού των εισακτέων και την κατά προτεραιότητα διδασκαλία από νέους επιστήμονες. Είναι μία έμπρακτη συμβολή στην ανάσχεση της μετανάστευσης Ελλήνων επιστημόνων στο εξωτερικό».

Σε ό,τι αφορά τον τρόπο εισαγωγής των υποψηφίων στα πανεπιστήμια, ο υπουργός Παιδείας ξεκαθάρισε ότι το θέμα της πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση συναρτάται με την αλλαγή του λυκείου. «Θα ήταν λάθος να ξεκινήσει ο διάλογος, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα, βιαστικά και από τα πάνω. Οποιαδήποτε απόφαση χρειάζεται χρόνο».

Απαντώντας σε ερώτηση για τις μετεγγραφές τόνισε: «Σε συνθήκες οικονομικής κρίσης αυξάνεται η πίεση για μετεγγραφές. Το κοινωνικό αυτό πρόβλημα δεν αντιμετωπίζεται με εμβαλωματικές λύσεις. Χρειάζεται μια νέα συνολική ρύθμιση. Από τη ροή των μετεγγραφών θα προκύψουν συμπεράσματα που αφορούν, σε δεύτερη φάση, την αναδιαμόρφωση του χάρτη των πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

Τέλος αναφερόμενος στον τρόπο συμμετοχής ή μη στη διδασκαλία των Θρησκευτικών απάντησε: «Το θέμα έχει τεθεί στον δημόσιο διάλογο, έχουν εκδοθεί υπουργικές εγκύκλιοι που απαντούν στο αίτημα χιλιάδων μαθητών και των οικογενειών τους να μην παρακολουθούν υποχρεωτικά το μάθημα των Θρησκευτικών. Από ό,τι πληροφορούμαι, αναμένεται μάλιστα και απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου του Στρασβούργου για την αναχρονιστική εγκύκλιο Λοβέρδου. Αιτία του προβλήματος είναι η επιμονή εγχώριων συντηρητικών κύκλων να παραμείνει το μάθημα των Θρησκευτικών ως ομολογιακό μάθημα. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, θεσμικά αρμόδιο να επιμεληθεί την αναμόρφωση των Θρησκευτικών, συζητεί με όλες τις πλευρές, περιλαμβανομένης και της Εκκλησίας, ώστε τα Θρησκευτικά να γίνουν μάθημα γνώσης των θρησκειών, με την ιδιαίτερη παρουσίαση του πολιτισμικού ρόλου της Ορθοδοξίας στη χώρα μας».