Ενημέρωση >>Εκπαιδευτικά νέα
05/10/2016
Σαρωτικές αλλαγές στην εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ

Φοίτηση τεσσάρων ετών στο Γυμνάσιο και εισαγωγή στο Λύκειο, επιστροφή του θεσμού της «τράπεζας θεμάτων» για τις εξετάσεις της Α΄ Λυκείου και θέσπιση Εθνικού Απολυτηρίου, βάσει του οποίου θα γίνεται η επιλογή των υποψηφίων φοιτητών στα ΑΕΙ και ΤΕΙ περιλαμβάνει ο υπόμνημα του προέδρου της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, Αντώνη Λιάκου, που υποβλήθηκε στον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη.

Αναλυτικά οι αλλαγές που προτείνονται, καθιερώνουν:

  • Τα θέματα στις Προαγωγικές εξετάσεις στο Λύκειο θα επιλέγονται από τράπεζα θεμάτων (από καθηγητές όλης της Ελλάδας) και εισαγωγή στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ με κριτήρια που θα καθορίζουν οι σχολές. Τα ανώτατα ιδρύματα θα ορίζουν και τον αριθμό των εισακτέων, ενώ καθοριστικό ρόλο θα παίζουν οι επιδόσεις στο σχολείο αλλά και οι βαθμοί στα ειδικά μαθήματα. Προβλέπεται ακόμη και η συνέντευξη ως κριτήριο επιλογής.
  • Στη δεύτερη και τελευταία τάξη του λυκείου οι μαθητές θα λαμβάνουν Εθνικό Απολυτήριο με ενδοσχολικές εξετάσεις  και στη συνέχεια θα αποφασίζουν εάν θα συνεχίζουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
  • Στο τέλος της Α' Λυκείου οι μαθητές συμμετέχουν σε γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις, οι οποίες έχουν στόχο να τους ανατροφοδοτήσουν και να τους καθοδηγήσουν σχετικά με την πορεία τους. Τα θέματα των εξετάσεων της Α' Λυκείου θα ορίζονται κατά ένα μέρος από τους διδάσκοντες και κατά ένα μέρος θα αντλούνται από τράπεζα θεμάτων, ενώ ο βαθμός σε αυτές θα συμμετέχει ως στοιχείο του προφορικού βαθμού, ο οποίος θα συμμετέχει στη διαμόρφωση της τελικής επίδοσης σε κάθε μάθημα. ∆εν υπάρχει διαδικασία απόρριψης ούτε μετεξεταστέοι.
  • Στο τέλος της Β' Λυκείου οι μαθητές συμμετέχουν σε γραπτές εξετάσεις με τις οποίες ολοκληρώνονται οι δευτεροβάθμιες σπουδές τους και αποκτούν τον σχετικό καταληκτικό τίτλο. Η ύλη για τις τελικές εξετάσεις του Εθνικού Απολυτηρίου είναι αυτή της τελευταίας τάξης του Λυκείου (Β' τάξη), αλλά θεωρείται ότι ο μαθητής γνωρίζει και αυτά που διδάχτηκε κατά την προηγούμενη τάξη (Α' τάξη) (δηλαδή δεν θα ζητηθεί, για παράδειγμα, η περιγραφή ενός φαινομένου που διδάχτηκε στην Α' Λυκείου, αλλά οι τύποι, τα μεγέθη και οι βασικές έννοιες θα θεωρούνται γνωστά και μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την απάντηση κάποιου θέματος).

Δήλωση Αντώνη Λιάκου για την τράπεζα θεμάτων

"Είναι άδικο η συζήτηση στα σημερινά ΜΜΕ να επικεντρώνεται στη λεγόμενη τράπεζα θεμάτων. Αδικεί την πρόταση για τις μεγάλες αλλαγές στο Γυμνάσιο, το Λύκειο και την πρόσβαση στο Πανεπιστήμια. Πρέπει να δούμε το συνολικό σχέδιο αναβάθμισης της παιδείας και όχι τις λεπτομέρειές του, οι οποίες είναι προς επεξεργασία. Τα σχετικά δημοσιεύματα αφορούν όχι το τελικό πόρισμα, αλλά πρόταση η οποία, επεξεργασμένη, θα κατατεθεί στη Βουλή και θα συζητηθεί εκεί πριν γίνει νόμος της Πολιτείας. Βούληση του Υπουργείου είναι η εξασφάλιση της μεγαλύτερης δυνατής συναίνεσης για ζητήματα που αφορούν το μέλλον της ελληνικής εκπαίδευσης".