Ενημέρωση >>Εκπαιδευτικά νέα
30/01/2017
Οι αποφάσεις της 83ης Συνόδου των Πρυτάνεων

Την ετοιμότητά της και την αποφασιστικότητά της να συμμετάσχει σε έναν οργανωμένο διάλογο με την Πολιτεία προς όφελος των φοιτητών, της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και της χώρας δήλωσε η 83η Σύνοδος Πρυτάνεων και Προέδρων ΔΕ των Ελληνικών Πανεπιστημίων κατά τις τριήμερες εργασίες της στην Αλεξανδρούπολη.

Η Σύνοδος ομόφωνα αποφάσισε τα παρακάτω

ΘΕΜΑΤΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΕΛΚΕ

Η Σύνοδος εκφράζει την έντονη ανησυχία της για το γεγονός ότι σειρά πρόσφατων νομοθετικών ρυθμίσεων έχει οδηγήσει σε αδυναμία λειτουργίας τους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε.) , με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν άμεσα όχι μόνον η ανταγωνιστικότητα των ελληνικών Πανεπιστημίων στο διεθνές ερευνητικό περιβάλλον , αλλά και η δυνατότητα εργασίας για περισσότερους από 40.000 ερευνητές . Σημειώνεται ότι η Π ολιτεία έχοντας συνειδητοποιήσει το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί , προχωρά , σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια , στη δημιουργία ομάδων εργασίας με στόχο τη διατύπωση ν έων νομοθετικών ρυθμίσεων για τους ΕΛΚΕ. Η Σύνοδος , προ σ βλέποντας στα αποτελέσματα των ομάδων εργασίας αλλά και αξιολογώντας την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί σήμερα , ζητά από την Π ολιτεία ν α καθορίσει το επόμενο ολιγόμηνο διάστημα, ως περίοδο για τη νομο θέτηση των νέων υπό διαμόρφωση ρυθμίσεων και την αποσαφήνιση του τρόπου εφαρμογής των υπόλοιπων πρόσφατων νομοθετικών ρυθμίσεων. ΦΟΙΤΗΤΙΚΗ ΜΕΡΙΜΝΑ Η Σύνοδος συζήτησε λεπτομερώς τα θέματα φοιτητικής μέριμνας. Επιφυλάσσεται για τις αποφάσεις της , διότι ο διάλογος μεταξύ των Πανεπιστημίων συνεχίζεται λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραμέτρους. Όμως τα Πανεπιστήμια αδυνατούν να αναλάβουν την αρμοδιότητα του οριστικού ελέγχου και της εκκαθάρισης για τη χορήγηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος στου ς δικαιούχους φοιτητές , λόγω σημαντικής απομείωσης του ανθρώπινου δυναμικού τους. Τέλος, η Σύνοδος επαναφέρει το πάγιο αίτημα της για την αύξηση των πόρων που διατίθενται στα Πανεπιστήμια για τη φοιτητική μέριμνα. ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΔΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ Σε σχέση με τ ην πρόταση για ανάδειξη των Αντιπρυτάνεων με ξεχωριστή εκλογή με συγκεκριμένες αρμοδιότητες, η Σύνοδος θεωρεί ότι μια τέτοια ρύθμιση δεν εξασφαλίζει τον απαιτούμενο συντονισμό στη λειτουργία της Πρυτανείας και θέτει σε κίνδυνο την αποτελεσματικότητα της κα θημερινής λειτουργίας του Πανεπιστημίου. Η Σύνοδος , αξιολογώντας τις εμπειρίες από τα διάφορα συστήματα εκλογής των Πρυτανικών Αρχών που εφαρμόστηκαν μέχρι σήμερα, τάσσεται υπέρ της διατήρησης του σημερινού συστήματος επιλογής (με την έγκριση των Αναπληρωτ ών από τη Σύγκλητο) ή εναλλακτικά της εκλογής ενιαίου Πρυτανικού σχήματος, αφού πρώτα εγκριθεί για κάθε Πανεπιστήμιο ο απαιτούμενος αριθμός Αντιπρυτάνεων.

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Ο θεσμός των Περιφερειακών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμος εφόσον:

1. Διασφαλισθεί ξεκάθαρο πλαίσιο λειτουργίας τους και διαχωριστούν οι αρμοδιότητές τους από τις αρμοδιότητες θεσμικών οργάνων του Πανεπιστημίου.

2. Τα κριτήρια υποψηφιότητας και εκλογής των μελών τους, καθώς και η σύνθεσή τους αποτελέσουν αντικείμενο σοβαρής Ακαδημαϊκής συζήτησης.

3. Επισημανθεί ότι ασχολούνται σε στρατηγικές οικονομικής ανάπτυξης και εξεύρεσης πόρων για τα Πανεπιστήμια.

4. Αξιολογείται ανά τακτά χ ρονικά διαστήματα το έργο του ς από την Πανεπιστημιακή κοινότητα. H Σύνοδος περιμένει συγκεκριμένες προτάσεις από το Υπουργείο Παιδείας προκειμένου να επανέλθει .

ΕΝΙΑΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑΣ

Σχετικά με τον ενιαίο χώρο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Έρευνας , η Σύνοδος υπενθυμίζει ότι τα Πανεπιστήμια ανέκαθεν ενδυνάμωναν τη διασύνδεση εκπαίδευσης και έρευνας με υψηλής ποιότητας αποτελέσματα στην έρευνα, όπου έχουν πρωτεύοντα ρόλο . Το γεγονός της ουσιαστική ς συνεισφορά ς τους σε όλους του κύκλους σπουδών (προπτ υχιακά, μεταπτυχιακά και διδακτορικές σπουδές) , κατα δεικνύ ει τη σημασία της συμμετοχής τους στον σχεδιασμό του ενιαίου χώρου εκπαίδευσης και έρευνας , στον οποίο θα πρέπει να συμμετάσχουν με ουσιαστική αρμοδιότητα .

ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ

Η Σύνοδος σχετικά με τις απόψεις που διατυπώνονται στο κείμενο - εισήγηση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων συμφωνεί για την ανάγκη εφαρμογής των αναφερόμενων γενικών αρχών στην οργάνωση και λειτουργία των ΠΜΣ, δηλαδή την αρχή της αποκλειστικής ευθύνης των ιδρυμάτων για την ίδρυση, λειτουργία και διαχείριση, τον ρυθμιστικό ρόλο της Πολιτείας, τη διασφάλιση της ποιότητας , την αξιολόγηση, τη ν κοστολόγηση, διαφάνεια, δημόσια λογοδοσία και την πρόσβαση των οικονομικώς ασθενών. Επισημαίνει όμ ως τις διαφοροποιήσεις της για τα ακόλουθα:

  • Η ανάθεση της διδασκαλίας στα ΠΜΣ να γίνεται με προτεραιότητα σε μέλη ΔΕΠ των Πανεπιστημίων και αποκλειστικά από τα αρμόδια ακαδημαϊκά όργανα .
  • Η αμοιβή μελών ΔΕΠ να υπόκειται στους γενικούς περιορισμούς που τίθενται από την κείμενη νομοθεσία για το σύνολο των αμοιβών που αφορούν στις πρόσθετες δραστηριότητές τους.
  • Ο προσδιορισμός των διδάκτρων , όπου αυτά υπάρχουν, θα πρέπει να υπόκειται στην αρχή της ανταποδοτικότητας κατόπιν λεπτομερούς κοστολόγησης των δαπανών που είναι αναγκαίες για την παροχή συγκεκριμένων υπηρεσιών προς τους μεταπτυχιακούς φοιτητές.
  • Δεν πρέπει να υπάρχει αδυναμία πρόσβασης στις μεταπτυχιακές σπουδές για οικονομικούς λόγους . Προς τον σκοπό αυτό θα πρέπει να εξασφαλισθούν από το Υπουργείο πό ροι για την παροχή Υποτροφιών. Τα Πανεπιστήμια θα παρέχουν δωρεάν πρόσβαση στο 20% των εισακτέων ανά ΠΜΣ εφόσον έχουν εισόδημα μικρότερο από εκείνο του 50% του συνολικού πληθυσμού.
  • ΜΟΔΙΠ και ΑΔΙΠ θα πρέπει να αξιολογούν κάθε ΠΜΣ ανά τριετία.
  • Να περιληφ θεί διάταξη για την θέσπιση ενιαίου τίτλου σπουδών πρώτου και δεύτερου κύκλου για πανεπιστημιακές σπουδές πενταετούς ή εξαετούς φοίτησης, που πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
  • Σε σχέση με την διάρκεια των σπουδών σημειώνεται ότι η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει τριετή διάρκεια μεταπτυχιακών σπουδών στην οδοντιατρική επιστήμη.