Ενημέρωση >>Εκπαιδευτικά νέα
02/03/2016
Σχέδιο δράσης του υπουργείου Παιδείας για τους πρόσφυγες

Εκπαιδευτικές δράσεις για το προσφυγικό ζήτημα και τη δημοκρατική, αλληλέγγυα συμπεριφορά των πολιτών θα πραγματοποιηθούν στα σχολεία όλης της χώρας στις 21 Μαρτίου, παγκόσμια μέρα κατά του Ρατσισμού.

Το Υπουργείο Παιδείας παρουσίασε το σχέδιο δράσης που εκπονεί και περιλαμβάνει:

  • Ψυχοκοινωνική στήριξη των παιδιών και των οικογενειών τους, ιδιαίτερα των ασυνόδευτων παιδιών και συναισθηματική ενδυνάμωση.
  • Παροχή βασικών γνώσεων-δεξιοτήτων, όπως γνώσεις μιας γλώσσας που να διευκολύνει την επικοινωνία τους στον χώρο φιλοξενίας και ανάπτυξη δεξιοτήτων διαπολιτισμικής επικοινωνίας στο νέο Ευρωπαϊκό περιβάλλον.
  • Προετοιμασία των προσφύγων για την προώθησή τους σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες και με την εκμάθηση μιας ευρωπαϊκής γλώσσας με στόχο την ομαλή προσαρμογή τους στις χώρες εγκατάστασης.
  • Διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την εκπαίδευση των παιδιών και των ενηλίκων προσφύγων και μεταναστών όσων τελικώς μείνουν στην Ελλάδα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με τις διεθνείς Συνθήκες για την εκπαίδευση των παιδιών και τα διεθνώς αποδεκτά ανθρωπιστικά και εκπαιδευτικά πρότυπα, από την προσχολική ηλικία έως την εκπαίδευση ενηλίκων.
  • Εξασφάλιση του απαραίτητου ανθρώπινου δυναμικού για τη στήριξη των δομών ψυχοκοινωνικής φροντίδας, διαπολιτισμικής επικοινωνίας, εκπαίδευσης, κατάρτισης και πιστοποίησης.
  • Ευαισθητοποίηση των τοπικών κοινωνιών και ιδιαίτερα των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων για τα ζητήματα των προσφύγων και την ανάγκη για την εκπαιδευτική τους ένταξη, π.χ. συνέχιση σπουδών στην επαγγελματική και την τριτοβάθμια εκπαίδευση, σε συνεργασία με τα αρμόδια εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Κατά την παρουσίαση του σχεδίου ο κ. Φίλης δήλωσε: «Tο προσφυγικό ζήτημα συνιστά ένα πανεθνικό στόχο. Το τονίζω. Πανεθνικό στόχο. Την Παρασκευή, θα συνεδριάσει το Συμβούλιο Πολιτικών Αρχηγών. Προφανώς διότι η κυβέρνηση θέλει το ζήτημα της αντιμετώπισης του προσφυγικού ζητήματος να το συζητήσει και να δημιουργήσει ευρύτερες συναινέσεις γύρω από τις λύσεις που θα δοθούν

Άκουσα την ανακοίνωση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, η οποία ανταποκρινόμενη και στο χριστιανικό μήνυμα της αγάπης και της φιλανθρωπίας, δηλώνει ότι θα συνεχίσει και θα εντείνει την προσπάθειά της να περιθάλψει πρόσφυγες.

Να σας πω και άλλη μια διάσταση που μου είπαν διάφοροι φίλοι που ασχολούνται με το πρόβλημα. Περίπου, λέει, 5 εκατομμύρια Έλληνες, προσέξτε, 5 εκατομμύρια Έλληνες έχουν δώσει τουλάχιστον από ένα κουτί γάλα για τους πρόσφυγες τους τελευταίους μήνες. Αυτό δείχνει πραγματικά ότι δεν είναι στα λόγια, δεν είναι σε επίπεδο πολιτικής διακήρυξης, αλλά βιώνεται από την κοινωνία ως εθνικός στόχος η περίθαλψη, η αλληλεγγύη, η συμπαράσταση στους ανθρώπους οι οποίοι έρχονται εδώ, τους πρόσφυγες κυνηγημένοι από τον πόλεμο και από τα υπόλοιπα δεινά.

Με αυτή την έννοια το Υπουργείο Παιδείας διεκδικεί ένα μικρό μερίδιο ευθύνης να ανταποκριθεί στη λαϊκή όπως σας ανέφερα νωρίτερα, συνείδηση αλληλεγγύης. Οι Έλληνες ξέρουν. Έχει πόνο η προσφυγιά μέσα της και χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να ανταποκριθούμε στα προβλήματα που τίθενται από το προσφυγικό ζήτημα. Και επίσης σε ένα συνολικό σχέδιο γιατί δεν είναι θέμα μόνο διακηρύξεων, είναι θέμα δράσεων το οποίο αναλαμβάνει και η χώρα μας σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το τονίζω. Είναι πανεθνικός στόχος σε μια χώρα η οποία έχει μεγάλα οικονομικά προβλήματα, αλλά που διατηρεί την περηφάνια της και την αίσθηση φιλοξενίας και το καθήκον αλληλεγγύης που προκύπτει από την ιστορία της. Κι αυτό θα έλεγα ότι είναι ευχής έργον, ότι σήμερα σε διάφορους θεσμούς και πρώτα – πρώτα στην κυβέρνηση προϊστανται πρόσωπα και διατυπώνονται πολιτικές αλληλεγγύης, σκεφτείτε εάν δεν υπήρχε αυτή η πολιτική πραγματικότητα και γενικότερα η εκπροσώπηση διαφόρων κρίσιμων θεσμών, αναφέρθηκα νωρίτερα, με τέτοιο πνεύμα φιλαλληλίας, αλληλεγγύης, αγάπης, ποια μπορεί να ήταν η πραγματικότητα και στη χώρα μας. Καλέσαμε συνδικαλιστικές ενώσεις των εκπαιδευτικών, τους συλλόγους γονέων, τις δομές αλληλεγγύης, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και την Εκκλησία, να συντονίσουν τη δράση τους και να προσφέρουν στους πρόσφυγες, ιδίως στα παιδιά και μάλιστα στα ασυνόδευτα , τη βοήθεια και την αλληλεγγύη που τόσο πολύ έχουν ανάγκη.

Είναι ελπιδοφόρο το γεγονός ότι και πριν το δικό μας κάλεσμα υπήρχαν μαθητές και μαθήτριες από πολλά σχολεία της Ελλάδας που είχαν οργανώσει σχετική ανθρωπιστική δράση και επισκέπτονταν τους καταυλισμούς των προσφύγων για να προσφέρουν τρόφιμα, φάρμακα και ρούχα...Το ελληνικό σχολείο, οι έλληνες εκπαιδευτικοί έχουν διαχειριστεί με ανθρωπιά, διδακτική επάρκεια και επιτυχία τα προβλήματα των νέων μεταναστών κατά τα προηγούμενα χρόνια. Υπήρξαν η βασική δύναμη αντιρατσιστικής διαπαιδαγώγησης και απόκρουσης κηρυγμάτων μισαλλοδοξίας και ξενοφοβίας.

Σήμερα, σε άλλες συνθήκες, είμαστε βέβαιοι ότι θα πρωτοστατήσουν ώστε το σχολείο, με τις ιδιαίτερες κατά περίπτωση δομές του, να ξαναγίνει μια ανοικτή αγκαλιά για όλα τα παιδιά χωρίς διακρίσεις. Όλοι οι νέοι και οι νέες, τιμώντας την ανθρωπιστική-ανθρωπιστική και δημοκρατική παράδοση της ελληνικής κοινωνίας και ιδιαίτερα της νεολαίας, είμαστε σίγουροι ότι θα βρεθεί στην πρωτοπορία ενός εθελοντικού κινήματος συμπαράστασης στους πρόσφυγες και ιδιαίτερα στα μικρά παιδιά και τους έφηβους, ότι θα αναλάβουν δράσεις αντιμετώπισης των πιεστικών προβλημάτων διαβίωσης των προσφύγων, αλλά και κοινωνικοποίησης των παιδιών μέσα από κοινές δράσεις και παρέες. Κανένα προσφυγόπουλο δεν πρέπει να αισθανθεί μόνο του στη χώρα μας. Να γίνει η εκπαίδευση κυψέλη εθελοντικής δράσης και αλληλεγγύης στους πρόσφυγες και ιδιαίτερα στα παιδιά".