Ενημέρωση >>Εκπαιδευτικά νέα
16/01/2017
Οι αλλαγές που προτείνει το ΙΕΠ για το Λύκειο και την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο

Εισαγωγή στα ΑΕΙ με εξέταση σε δύο ή τρία μαθήματα «ειδικότητας» και ένα ή δύο κοινά, διετές Λύκειο και τέλος στη μονόωρη διδασκαλία περιλαμβάνονται, σύμφωνα με πληροφορίες, στο πόρισμα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), το οποίο θα κατατεθεί την ερχόμενη εβδομάδα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Σύμφωνα με τις προτάσεις του ΙΕΠ, όπως δημοσιεύονται στο ΒΗΜΑ:

  • Συνδέονται η γενική και η τεχνική εκπαίδευση, καθώς ως και την Α' Λυκείου τα μαθήματα θα είναι κοινά και θα απευθύνονται και στις δύο κατευθύνσεις. Ετσι, οι μαθητές θα έχουν μια γενική κοινή μόρφωση και από τη Β' τάξη του Λυκείου θα κάνουν τις εκπαιδευτικές τους επιλογές και θα κατευθύνονται στην τεχνική εκπαίδευση ή θα παραμένουν στη γενική με στόχο τα ανώτατα ιδρύματα.
  • Η Α' Λυκείου εντάσσεται στην υποχρεωτική εκπαίδευση, η οποία γίνεται 11ετής, ενώ μελετάται να γίνει υποχρεωτική και μία ακόμη τάξη νηπιαγωγείου.
  • Η πρόταση του πορίσματος υπό τον καθηγητή κ. Αντώνη Λιάκο σχετικά με το τετραετές Γυμνάσιο, ενώ πολιτικά υιοθετείται, χωροταξικά δεν προχωράει καθώς θεωρείται δύσκολη και δαπανηρή η μετατροπή της βαθμίδας σε πανελλαδικό επίπεδο. Το Γυμνάσιο παραμένει τριετές, αλλά ουσιαστικά τον ρόλο «γέφυρας» αποκτά η Α' Λυκείου, η οποία παιδαγωγικά και επιστημονικά συνδέεται πιο πολύ με τα τρία προηγούμενα χρόνια στη ζωή ενός μαθητή, αλλά ταυτόχρονα τον εισάγει στην... ενηλικίωση του Λυκείου.

Σχετικά με το νέο απολυτήριο που θα δίνουν τα σχολεία και στόχος είναι να αποτελεί το εισιτήριο της εισόδου των νέων στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ, το πόρισμα του ΙΕΠ, σύμφωνα με το δημσιεύμα του ΒΗΜΑΤΟΣι:

  • Τα μονόωρα μαθήματα σε όλο το Λύκειο σταματούν. Τα μαθήματα θα διδάσκονται καθημερινά δίωρα, ενώ στην κρίσιμη Γ' Λυκείου η διδασκαλία του κάθε μαθήματος θα γίνεται περισσότερες ώρες.
  • Στο Λύκειο τα διδασκόμενα μαθήματα θα είναι λιγότερα από σήμερα. Στη δε Γ' Λυκείου αισθητά λιγότερα. Η τελευταία τάξη του Λυκείου μετατρέπεται σε τάξη «επιλογής»: Οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ διαφορετικών κατευθύνσεων και «μπουκέτων» μαθημάτων, ανάλογα με το επιστημονικό τους ενδιαφέρον, ενώ θα έχουν και ένα ή δύο μαθήματα κοινά για όλους.
  • Στο τέλος της Γ' Λυκείου θα δίνονται εθνικού τύπου εξετάσεις σε λίγα μαθήματα (πιθανότατα τέσσερα), στο πρότυπο των παλαιών «Δεσμών». Ετσι, οι μαθητές της τάξης θα διδάσκονται όλοι ένα ή δύο μαθήματα υποδομής και στη συνέχεια θα επιλέγουν με βάση τα ενδιαφέροντά τους από ένα «μπουκέτο» τεσσάρων μαθημάτων «ειδικότητας» ανάλογα με την επιστημονική κατεύθυνση που τους ενδιαφέρει.
  • Τα μαθήματα αυτά θα καθοριστούν σε δεύτερο επίπεδο από την Πολιτεία και τα αρμόδια Ινστιτούτα της και όχι από τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
  • Η είσοδος στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ θα γίνεται με βάση την επίδοση ενός υποψηφίου σε δύο ή τρία μαθήματα «ειδικότητας» και ένα ή δύο ακόμη μαθήματα κοινά για όλους. Αν ένας υποψήφιος δώσει τέσσερα μαθήματα «ειδικότητας», θα έχει τη δυνατότητα να κάνει συνδυασμό σχολών και επιστημονικών περιοχών.
  • Το απολυτήριο θα λαμβάνεται με βάση τον ενδοσχολικό βαθμό και λιγότερο τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, τα οποία όμως θα «μετρούν» για την εισαγωγή των υποψηφίων στις σχολές που τους ενδιαφέρουν.
  • Η Β' Λυκείου θα είναι μια τάξη μεταβατική, με στόχο να μπορέσουν οι μαθητές να επιλέξουν την επιστημονική κατεύθυνση που τους ενδιαφέρει.
  • Η ενδοσχολική αξιολόγηση και στις δύο τάξεις θα συνεχίσει όπως γίνεται και σήμερα με τεστ τετραμήνων, ενώ θα αναδειχθούν βαθμολογικά οι εργασίες και τα projects.
  • Δεν προτείνεται η λειτουργία ενός πρώτου «προπαρασκευαστικού» έτους στα ΑΕΙ, καθώς αυτό θα γίνεται στην τελευταία τάξη του Λυκείου και επιπλέον η αρμόδια επιτροπή δεν θέλησε να παρέμβει και σε θέματα λειτουργίας της ανώτατης εκπαίδευσης.
  • Η εισαγωγή θα γίνεται σε σχολές των ανωτάτων ιδρυμάτων και όχι σε τμήματα, κάτι που κρίνεται λειτουργικά πιο εύκολο.
  • Δεν υιοθετείται η εισήγηση για να δοθεί η δυνατότητα σε μαθητές να επιλέγουν φοίτηση για την απόκτηση Εθνικού Απολυτηρίου ή Πιστοποιητικού Σπουδών. Στην επόμενη φάση το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα καθορίσει αναλυτικά τα νέα αναλυτικά προγράμματα σε γυμνάσια και λύκεια και στα σχολικά βιβλία.